Periquita ble etablert av José Maria da Fonseca i 1841 og er det eldste registrerte portugisiske varemerket. Vinen oppnår stadig høy anerkjennelse av internasjonal presse, f. eks. fra Robert Parker som sammenligner Periquita med en delikat, myk og krydret burgunder.
I den røde Periquita er andelen Castelâo 70%. Denne druen gir varme aromaer med preg av frukt og skogsbær. Castelâo egner seg spesielt godt for lagring. I tillegg blandes inn 10% av druen Trincadeira som trives godt under høye temperaturer. Trincadeira har en spennende krydret smak med en touch av kanel. Den tredje druen som brukes
i Periquita, er Aragonez –med 20%. Denne druen er den portugisiske «broren» til den spanske Tempranillo-druen, som vi kjenner fra Rioja-vinene. Aragonez har en deilig aroma og smak av solbær, bringebær og en anelse plomme ispedd litt krydder.
Flere millioner liter Periquita har fuktet norske ganer siden Norgespremièren i 1969. For mange er Periquita selve referansen på portugisisk vin, og man kan trygt si at den er en suksesshistorie uten sidestykke. Dette er vin nordmenn har et helt spesielt forhold til. Bare i Norge selger den fortsatt over 200 000 liter året, og siden 1969 har nordmenn drukket mange millioner liter Periquita. Det betyr at de aller fleste av oss vinelskende nordboere, på et eller annet tidspunkt, har latt denne fruktige og bløte rødvinen leke med ganen.
Suksess
Men det er ikke bare her i landet Periquita har satt spor. Dette er et av Portugals eldste og mestselgende rødvinsmerker. 85 prosent av den årlige produksjonen på drøyt fire millioner liter går til eksport. Periquitas historie går helt tilbake til begynnelsen av 1820-tallet da selskapets grunnlegger José Maria da Fonseca kjøpte flere eiendommer i Lisboa-området. En av disse, som ble kjøpt i 1846, var Cova da Periquita, derav navnet på vinen. Det var på denne eiendommen José Maria da Fonseca plantet de første castelão-vinstokkene.
Først ute
J. M. da Fonseca etablerte varemerket Periquita så tidlig som i 1850, og i dag vet man at dette er det eldste registrerte portugisiske varemerket for bordvin. Det er usikkert nøyaktig når den første årgangen var klar, men allerede før 1850 laget Fonseca en fyldig rødvin med intens farge ved navn Periquita. Vinen ble raskt berømt for sin utholdenhet, eller sea legs som det heter på engelsk, fordi den tålte frakt. Gjennom årene er vinen blitt populær både på hjemmemarkedet, i Brasil, Storbritannia, USA, Canada og Skandinavia. Innen 1870 var Periquita blitt en veletablert merkevare. En ny epoke i Fonsecas vinhandel var i gang.
Full kontroll
Periquita var en av de første vinene som ble solgt ferdig tappet på flaske. Dette skulle forhindre misbruk av merket, og dermed også gi selskapet bedre omdømme. Fonseca skjønte raskt at selv om kvaliteten på vinen var det viktigste, måtte det også investeres i produktets image og markedsføring, for at vinen skulle få et personlig og lett gjenkjennelig uttrykk. Etiketten ble tegnet av en kunstner i Paris, flaskene ble produsert i England og Frankrike, og korkene kom fra Catalonia i Spania. Men ifølge J. M. da Fonseca var det først og fremst kvaliteten som gjorde den til en hit på hjemmemarkedet.
I dag selges Periquita i over 30 land verden over, og gjennom sin 156-årige historie står Periquita uten sidestykke i portugisisk vinhistorie.
Periquita Reserva har blitt FAIR’N GREEN!
Jose Maria da Fonseca er det første selskapet i Portugal som får bærekraftsattesten etter en grundig analyse- og konsulentperiode. Selskapet utvider og bygger dermed på tidligere aktiviteter innen miljø- og kvalitetsstyring. FAIR’N GREEN startet som et prosjekt blant tyske vinprodusenter i 2013, men har i mellomtiden sertifisert nesten 100 selskaper i syv land.
FAIR’N GREEN Certificate JMF Periquita Reserva Vin.20